Coronavirus

Coronavirus/COVID-19 blev af WHO d. 11 marts 2020 erklæret en verdensomspændende pandemi. Det vil sige en global epedimi. Coronavirus er en virussygdom der sandsynligvis smitter på samme måde som influenza gør: via dråber fra nys og host der finder vej ind i kroppen via slimhinder. Virussen har en vis levetid uden for kroppen så den kan smitte via berøring af inficerede flader og efterfølgende kontakt med slimhinder. Selvom mange af os kun vil blive ramt af milde til moderate symptomer, så har vi et kollektivt ansvar for at passe på hinanden ved at hæmme og forsinke smittespredning. Det gør vi ved at bruge vores sunde fornuft, følge Sundhedsstyrelsens og regeringens anvisninger og ved at overholde helt simple hygiejne regler.

Bryggens Osteopati holder fortsat åben, men kun for behandling af “kritiske funktioner”.

Dette er i tråd med Sundhedsstyrelsens dokument af 16.03.2020 ang. sundhedsfaglig behandling her under covid-19 krisen.

“Kritiske funktioner” vil sige funktioner “der i betydelig grad styrker, opretholder eller hindrer forværring af en konkret persons sundhed, funktionsniveau, livskvalitet eller arbejdsevne”. Mindre alvorlige symptomer der ikke i betydelig grad påvirker sundhed, funktionsniveau, livskvalitet eller arbejdsevne behandles ikke pt. Det gælder fortsat at personer der er hjemkomment fra udlandet eller som har været i kontakt med smittede ikke må komme i klinikken de første 14 dage. Personer med feber og tegn på infektion i luftvejene er forbudt adgang. Personer i risikogruppen anbefales at vente med at komme indtil vi er på den anden side af coronavirus udbruddet. Man bør opveje symptomernes alvorlighed op imod corona smitterisiko, da også raske mennesker kan være smittebærer. Håndtag, bordflader mm rengøres mellem hver patient og håndklæder udskiftes.

Ønsker du en tid til behandling så skriv en sms til 21678061 på hverdage i tidsrummet kl. 8-16. Så vil du blive ringet op, så vi sammen kan vurdere om det er sikkert og relevant for dig at komme til behandling i den nærmeste tid.  Alternativt tilbydes telefonisk konsultation og vejledning.

Bryggens Osteopati tager ikke imod patienter med feber og tegn på infektion i luftvejene.

Alle bedes vaske hænder som det første når de kommer ind. Bryggens Osteopati er en lille klinik med kun en behandlende osteopat og få besøg pr. dag. Bryggens Osteopati’s hygiejne procedurer for at mindske smittespredning blev sat i værk allerede d. 23 februar, før coronavirus kom til landet. Pr. 14 marts blev yderligere smittereducerende tiltag implementeret. Der er lagt tid ind imellem hver enkelte patient til rengøring.

Afbud:

Har du en tid og er du feberramt med symptomer på sygdomme i luftvejene, så skal du aflyse din tid, i så god tid som muligt pr. sms på tlf. 21678061. De almindelige afbudsregler er gældende med mindre afbuddet handler om akut sundhedstilstand der gør, at du ikke må komme i klinikken. Akut afbud skal meddeles mindst 3 timer før din tid pr tlf. til 21678061. Senere  afbud koster fuld pris.

Er du i tvivl om du kan være smittet med coronavirus skal du ringe til egen læge eller akut-telefonen på tlf 1813. De kan, hvis det er relevant, henvise dig til undersøgelse på et af de hospitaler, som har etableret et døgnberedskab.

Feber, ondt i hals/bryst, hoste og vejrtrækningsproblemer kan skyldes almindelig kendte infektioner og virusser som f.eks. forkølelse og influenza. Det kan også skyldes coronavirus som ser ud at være en virus der spredes hurtigt. Selvom størstedelen af de smittede overlever virusinfektionen så er det ikke alle der overlever. Jo flere smittede der er, desto flere dødsfald vil der være som følge af virussen. De danske sundhedsmyndigheders strategi er nu at hæmme spredning så kurven for antallet smittede stiger så langsomt som muligt. Sundhedsstyrelsens generelle råd til at beskytte både sig selv og andre mod smitte er:

1. Vask dine hænder tit eller brug håndsprit
  2. Host eller nys i dit ærme – ikke dine hænder
  3. Undgå håndtryk, kindkys og kram – begræns den fysiske kontakt
  4. Vær opmærksom på rengøring – både hjemme og på arbejdspladsen
  5. Hvis du er ældre eller kronisk syg – hold afstand og bed andre tage hensyn

Hverdags aktiviteter og hygiejne.

• Vask hænder grundigt når du ankommer på arbejde, når du kommer hjem og inden du spiser eller giver andre mad.
  • Har du ikke rene hænder så undgå berøring med slimhinder (gnide øjne, pille næse, sutte på finger og putte mad i munden).
  • Tag fingerringe mv. af når du vasker hænder, der kan sidden bakterier og virus under. Vask gerne dine ringe også.
  • Host/nys i albuebøjningen. Kommer du til at hoste i hånden eller lommetørklæde så smid lommetørklædet ud og vask hænder.
  • Husk at vaske hænder inden du tømmer opvaskemaskine og rører f.eks. bestik som andre skal spise med.
  • Sørg for at hvert familiemedlem har hver sin tandpastatube, så en tube ikke er i kontakt med alles tandbørster.
  • Husk hyppig rengøring af flader der kan være inficeret med bakterier og virus f.eks. bordoverflader, håndtag og køkkengreb.
  • Husk hyppig udskiftning af karklude og håndklæder ved håndvaske.
  • Undgå store forsamlinger og steder hvor der er mange mennesker på lidt plads.

Du finder yderligere information her:

• De danske myndigheders samlede corona-informationer findes her.
  • Er du i tvivl om du kan være smittet: ring til egen læge eller akuttelefonen på tlf. 1813
  • Sundhedsstyrelsens Hotline for generel vejledning om coronavirus: tlf. 70 20 02 33
  • Følg med på Sundhedsstyrelsens side om coronavirus
  • Skal du ud at rejse er det en god ide, at følge udenrigsministeriets rejsevejledning for landet du rejser til
  • Er du i tvivl om du kan være smittet med coronavirus skal du ringe til egen læge eller akut-telefonen på tlf 1813
  • Slår håndsprit virus ihjel og er hænderne fri for virus og bakterier efter håndvask? Det siger: min.medicin.dk
  • Feber og smerter ved virusinfektion i luftvejene – hvilken håndkøbsmedicin kan du vælge?
Siden er sidst opdateret 2 april 2020 kl. 21.40